Portal usług dla dzieci

+ dodaj darmowe ogłoszenie + dodaj firmę bezpłatnie

Pierwsze jarzyny niemowlaka

Artykuł nr 25 utworzony: 25.03.2013, 14:33

Jeśli jesteś mamą karmiącą dziecko piersią to nie musisz się spieszyć z wprowadzaniem warzyw do diety swojego malucha, ponieważ wraz z twoim pokarmem otrzymuje on najbardziej mu potrzebne składniki mineralne, białko i witaminy. Spokojnie możesz rozpocząć przygodę z jarzynami od szóstego miesiąca życia dziecka. W przypadku rodziców karmiących dzieci mlekiem modyfikowanym, zalecenia dietetyczne podają, że już od 5 miesiąca mogą oni wprowadzić do jadłospisu małego smakosza warzywa.

Od czego można zacząć?

W pierwszych miesiącach życia dziecka większe jest prawdopodobieństwo, że nabawi się ono alergii pokarmowej, więc podawanie warzyw warto rozpocząć od tych najmniej uczulających. Należy także pamiętać, że mały bobas ma bardzo wyczulony smak (do tej pory był w końcu jedynie na diecie mlecznej) więc nie podawajmy mu produktów spożywczych o zbyt silnym, intensywnym aromacie. W tej sytuacji najlepszym wyjściem są warzywa bulwiaste o neutralnym smaku, takie jak ziemniaki i marchewka. Bardzo dobrze sprawdza się także słodka dynia, do której ostatnio przekonuje się coraz więcej mam.

Gdy maluch już na dobre rozsmakuje się w pierwszych warzywach, można go po miesiącu zacząć karmić kolejnymi, na przykład kalafiorami, cukinią lub pietruszką. W następnej kolejności wprowadzamy do diety rośliny o bardziej intensywnym smaku, czyli gotowaną kapustę, zielony groszek oraz brukselkę.

 

Konsystencja i ilość mają znaczenie

Warzywa należy wprowadzać do jadłospisu stopniowo, najpierw w formie ugotowanej i zmiksowanej, w bardzo niewielkich ilościach (1-2 łyżeczki). Gdy maluch już przyzwyczai się i zaakceptuje nowe smaki i gdy nie ujawnią się u niego żadne symptomy alergii, można przejść do kolejnego etapu, czyli do podawania większych ilości warzyw, najlepiej w postaci dokładniej zmiksowanej zupy krem. Kolejne kroki przygody z warzywami to gotowanie zupki z pokrojonych warzyw zamiast dokładnie rozdrobnionych (od 9 miesiąca życia) oraz dodawanie do innych potraw warzyw surowych, na przykład w postaci obranego plastra pomidora. Dobrym zwyczajem jest także dawanie maluchowi do ręki kawałków ogórka lub ugotowanej marchewki czy brokuła w formie przekąski, tak by mógł ćwiczyć trzymanie jedzenia, trafianie do buzi, oraz żucie i gryzienie.

 

Pamiętaj o właściwym wyborze i przyrządzeniu

Równie ważna jak różnorodność posiłków z dodatkiem warzyw jest także ich jakość. Dlatego też w miarę możliwości rodzice powinni się starać karmić dzieci produktami świeżymi, ekologicznymi i pochodzącymi ze sprawdzonego źródła. Niezmiernie istotny jest także sposób obróbki termicznej jarzyn. Podczas zbyt długiego gotowania z jedzenia ucieka nie tylko cała witamina C, ale także większość mikroelementów. By temu zapobiec, należy znacznie skrócić czas przebywania warzyw w wodzie (na przykład przez wrzucanie ich bezpośrednio do wrzątku). By cenne składniki nie uciekały do wody, którą potem wylewamy, warto większość posiłków gotować na parze. Dzięki temu będą one nie tylko zdrowsze, ale i smaczniejsze. Od wczesnego dzieciństwa powinniśmy także uczyć naszego malucha częstego jedzenia zup, przyrządzanych najlepiej ze świeżych warzyw sezonowych. W ten sposób mamy pewność, że wszystkie niezbędne dla zdrowego wzrostu składniki znajdą się na jego talerzu.


Galeria zdjęć

comments powered by Disqus

Zapytań: 11, Copyrights © Nasz Urwis, 2013 | Wykonanie serwisu: Crazybeaver.net