Portal usług dla dzieci

+ dodaj darmowe ogłoszenie + dodaj firmę bezpłatnie

Nietrzymanie moczu i inne problemy intymne po porodzie

Artykuł nr 103 utworzony: 09.09.2013, 14:55

Narodziny dziecka to największa radość w życiu rodziców, którą jednak bardzo często mogą przysłonić liczne problemy zdrowotne nie tylko maleństwa, ale także jego matki. Co prawda, dzięki polepszającej się medycznej opiece okołoporodowej zmniejsza się liczba poważnych schorzeń i dolegliwości, mogących być zagrożeniem dla życia młodych matek, jednak nadal bardzo wiele jest mniejszych ,,spraw intymnych”. Przez takie dolegliwości jak nietrzymanie moczu, dyskomfort w okolicach intymnych czy obniżanie się pochwy, kobiety maja poważne problemy z powrotem do zwykłych aktywności sprzed ciąży, w tym także do współżycia z partnerem.

Skąd biorą się te problemy?

 

Zazwyczaj winne są mięśnie dna miednicy (nazywane też mięśniami Kegla), a właściwie ich zła kondycja będąca wynikiem zaniedbania kobiet. Są to mięśnie, których pracy na co dzień nie wyczuwamy, choć pełnią bardzo ważną rolę w kobiecym organizmie. Do ich zadań należy podtrzymywanie poszczególnych organów układu płciowego i moczowego, a także dolnej części układu pokarmowego. Podczas ciąży mięśnie te ulegają rozciągnięciu pod wpływem rozrastającej się macicy i ciężaru dziecka, a po rozwiązaniu potrzeba kilku tygodni by wróciły do poprzedniej kondycji. Bardzo często jednak bywa tak, że nie wracają i nie odzyskują dawnego napięcia i sprężystości i wtedy właśnie pojawiają się problemy zdrowotne.

Liczne statystki wykazują na przykład, że na różnych etapach życia, często zaraz po porodzie, aż 60% Polek przyznaje się do nietrzymania moczu. W naszym kraju jest także ogromna rzesza kobiet, które odczuwają wyraźny dyskomfort mogący być wynikiem obniżania się pochwy albo naciągniętych lub zerwanych więzadeł i powięzi. Oprócz braku ćwiczeń mięśni Kegla przed i po porodzie, za taki stan rzeczy odpowiada oczywiście samo podejście matek, które nie oszczędzają się dbając o dziecko i dom, czego wynikiem są problemy ze zdrowiem intymnym. Największym problemem przy tego typu przypadkach jest niestety wstydliwe podejście kobiet do dolegliwości lub ich lekceważenie. W efekcie problem na przykład wysiłkowego nietrzymania moczu się pogłębia, a kobieta rezygnuje ze zbliżeń intymnych czy z aktywności fizycznej. Stosowane w tych przypadkach specjalne wkładki to tylko doraźne i tymczasowe rozwiązanie. Na szczęście w wielu przypadkach można sobie szybko i skutecznie pomóc.

 

Jak wspomóc sfery intymne?

Bardzo wielu ginekologów uważa, że regularne ćwiczenie mięśni Kegla powinno być takim samym elementem codziennej higieny i dbania o zdrowie jak używanie płynu do higieny intymnej czy badanie piersi. Jeżeli chcemy szybko wrócić po porodzie do formy, uniknąć nietrzymania moczu, bólów pleców, obsuwania się pochwy, ale też jeśli liczymy na szybki i mniej bolesny poród bądź na udane życie seksualne po nim, powinniśmy jeszcze przed zajściem w ciążę codziennie poświęcać chwilę na ćwiczenia mięśni dna macicy.

Jeżeli nie mamy w ogóle pojęcia jak się do tego zabrać, możemy zapytać o poradę lekarza ginekologa. Można także samej, przy odrobinie cierpliwości, dojść do wprawy w ćwiczeniach tego ważnego obszaru. Zaczynamy oczywiście od lokalizacji mięśni, których nie czuć w zwykłych sytuacjach, poza oddawanie moczu. Właśnie wtedy, próbując na chwilę zatrzymać strumień moczu, możemy dokładnie poczuć gdzie znajdują się mięśnie Kegla. Dobrym sposobem jest także siedzenie na brzegu stołu lub krzesła z lekko rozstawionymi nogami i zaciskanie pochwy tak jakbyśmy chciały wciągnąć do środka małą piłeczkę. Gdy już zlokalizowałyśmy mięśnie Kegla, możemy przystąpić do ćwiczeń. By wzmocnić ten obszar, wystarczy kilka lub kilkanaście razy dziennie napiąć i rozluźnić mięśnie (gdy dojdziemy do wprawy możemy ćwiczyć w krótkich seriach, jak na siłowni). Podczas ćwiczeń należy pamiętać o tym by pilnować żeby mięśnie brzucha i pośladków były rozluźnione, co sprawdzamy po prostu je dotykając (skupmy się tylko na mięśniach Kegla). Bardzo dobrym sposobem na poprawienie kondycji okolic intymnych, gorąco polecanym zarówno przez ginekologów, jak i przez seksuologów, są tzw. kulki gejszy, czyli wykonane z różnych materiałów kule o wielkości piłeczek pingpongowych. Kulki są ze sobą połączone za pomocą sznureczka i często mają wewnątrz także mniejsze kuleczki, które obijają się o ich krawędzie podczas chodzenia. Umieszczenie kulek gejszy w pochwie nie jest trudne, ale ich utrzymanie podczas chodzenia wymaga już pewnego wysiłku, do którego angażowane są właśnie mięśnie Kegla.

Ćwiczenia są uznawane przez większość kobiet za bardzo przyjemne oraz za ogromnie skuteczne. Dzięki nim można zachować doskonałą kondycję intymną przez długie lata.


Galeria zdjęć

comments powered by Disqus

Zapytań: 11, Copyrights © Nasz Urwis, 2013 | Wykonanie serwisu: Crazybeaver.net