Portal usług dla dzieci

+ dodaj darmowe ogłoszenie + dodaj firmę bezpłatnie

Gdy planujesz zajście w ciążę

Artykuł nr 79 utworzony: 11.06.2013, 09:27

Liczne badania wykazują, że już co czwarta para w naszym kraju ma problemy z płodnością. Bardzo często przyczyną, dla której nie możemy doczekać się potomka jest niewinnie wyglądający nawyk, a nie koniecznie poważne dolegliwości zdrowotne. Podpowiadamy o czym powinna pamiętać przyszła mama, która dopiero planuje zajście w ciążę.

Unikaj papierosów i kofeiny

Alkohol jest oczywiście największym wrogiem zdrowia twojego i twojego dziecka, potrafiącym także znacznie obniżyć płodność, jednak, nie tylko w ciąży, ale już na wczesnym etapie starania się o potomka, powinnaś unikać też papierosów. Zbadano, że u kobiet narażonych na działanie dymu nikotynowego, zarodek ma poważne problemy w zagnieżdżeniu się w macicy i zdarza się to dwa razy rzadziej niż u kobiet nie mających kontaktu z papierosami. Powinnaś przy tym pamiętać, że nawet samo przebywanie w towarzystwie palaczy, czy w zadymionym pomieszczeniu może mieć poważny wpływ na twoją płodność.

Podobnie rzecz się ma z kawą, która także w porównywalnym do nikotyny stopniu obniża zdolność kobiety do zajścia w ciążę. Na odstawienie małej czarnej również nie warto czekać do pierwszych mdłości. Zagrożeniem dla twojej płodności jest nie tylko tradycyjna kawa, ale także herbata (którą także należy znacznie ograniczyć, lub wybierać warianty z suszu owocowego) oraz wszelkie napoje gazowane z kofeiną. Jako przyszła mama możesz więc jeszcze przed zajściem w ciążę ćwiczyć się w umiejętności dokładnego czytania etykiet na produktach spożywczych, na przykład szukając zdrowych napojów i kawy bezkofeinowej lub zbożowej.

 

Zadbaj o swoją wagę i odpowiednią aktywność fizyczną

Zarówno kobiety bardzo szczupłe, jak i zbyt tęgie mają poważne problemy z zajściem w ciążę. Za niski i za wysoki wskaźnik BMI często oznacza problemy z jajeczkowaniem oraz zaburzenia hormonalne. W najlepszej (z punktu widzenia płodności) sytuacji są panie o zdrowym BMI mieszczącym się w granicach od 18,5 do 25. Ważne jest także by w staraniach o odpowiednią wagę nie przesadzać z dietami, ponieważ osoby po intensywnych kuracjach odchudzających mają problemy z zajściem w ciążę, z powodu zaburzonego poziomu hormonów i ogólnego wyczerpania organizmu, pomimo iż ich BMI jest w normie.

Podobnie problemowa bywa aktywność fizyczna. Wiadomo, ze ruch poprawia ogólny stan zdrowia, co z kolei ułatwia kobietom zajście w ciąże. Trzeba jednak pamiętać o umiarze. Wykazano, że osoby intensywnie uprawiające sport miały więcej problemów z zajściem w ciążę niż kobiety w tym samym wieku prowadzące zupełnie siedzący tryb życia. Długie treningi biegowe, pływackie lub siłowe mogą bowiem doprowadzić do wzrostu poziomu androgenów, które hamują owulację (taka sytuacja jest częsta na przykład wśród biegaczek długodystansowych, z których co piąta w ogóle nie ma okresu lub ma go sporadycznie). Jeśli więc starasz się o dziecko, to spokojnie możesz ograniczyć wysiłki do dwóch-trzech godzin łagodnych ćwiczeń w tygodniu.

 

Stres jest wrogiem płodności

Twoje ciało reaguje na sytuacje stresowe uwalniając hormony stresu hamujące owulację. Szczególnie narażone na to zjawisko są kobiety poddawane długotrwałym stresującym sytuacjom, które nie wiedzą jak sobie z nimi radzić. Jeśli więc ty i twój partner od dawna staracie się bezskutecznie o dziecko i nie ma ku temu żadnych przyczyn zdrowotnych, to właśnie stres może być winowajcom. Zwróćmy także uwagę na to, czy przypadkiem samo staranie się o dziecko nie powoduje naszego zdenerwowania, co dodatkowo pogłębia problem. Każda przyszła matka powinna znaleźć odpowiedni dla siebie sposób odreagowywania stresu. Umiejętność wyciszania się podczas jogi, spacerów czy medytacji, z pewnością jej się przyda podczas długich miesięcy ciążowych oczekiwań.


Galeria zdjęć

comments powered by Disqus

Zapytań: 11, Copyrights © Nasz Urwis, 2013 | Wykonanie serwisu: Crazybeaver.net